Persiapan masuk Universiti USM (A To Z)

Barang apa yang perlu dibawa? Ambil pensel dan kertas, catat semua ni (Persiapan A to Z masuk Universiti). Persiapan masuk ke usm, uitm, uum, uiam, upsi dan Universiti-universiti lain pun boleh guna pakai. Sangat penting dan pastikan semua persiapan masuk Universiti ini bukan dilakukan saat-saat akhir. Susah nanti.

Apa yang perlu dibawa kalau nak masuk U (Persiapan masuk USM)

Barang-barang yang disenaraikan merupakan barang yang perlu dibawa. Tetapi bergantung kepada korang. Ini cuma senarai sahaja, nak bawak atau tak, terpulanglah pada korang. Takkan lah aku nak paksa korang bawak deodorant kalau korang tak nak pakai kan… Hahahaa. Jadi terpulang kepada individu.

cara-packing-barang-nak-masuk-u

CHECKLIST BARANG

PAKAIAN
baju kurung/jubah/baju melayu
kemeja short/ long sleeve
kain dalam
inner
skirt labuh
T-shirt
Seluar track
Sleluar slack
jeans
Tali pinggang
Baju tidur
baju batik
Sweater/cardigan
tudung/shawl
Hair band
anak tudung
yg kecik2 secukupnya

KAKIKU & TANGANKU
Kasut sukan
Kasut biasa (sarung/sandal) *untuk pakai ke kuliah*
Selipar
Stoking/skinsocks/armsocks

PENJAGAAN DIRI
Sabun mandi/Syampu rambut
Pencuci muka
minyak rambut
Ubat/Berus gigi
Sikat/sepit
Deodorant
Bedak
Make up
Ketip kuku
Pad *untuk gadis*
Shaver
Tuala *Besar+kecil*
Kain batik

 LAUNDRY
Hanger
Sabun basuh baju/ softener
Baldi/gayung
Bakul kecik *untuk letak syampu, sabun dll*
Pengepit baju
Bakul besar *untuk letak baju yang dah pakai*

 STATIONERY
Seletep/Stepler/Ubat stepler
Pen/pensil/eraser/liq.paper
Kalkulator/highlighter
Klip kertas /pin papan /paku tekan
A4 Paper/testpad/buku tulis
Penebuk lubang/Ring
Kertas warna/Pembalut hadiah
Gunting
Pencil case
Beg/ beg sandang untuk pergi kelas

 KEAGAMAAN
Sejadah
telekung/kopiah/songkok
Al-Quran
Surah Yassin/Al-Mathurat

 BILIK
Cadar/Selimut/ Bantal/Sarung bantal
Kertas minyak *alas dalam almari baju*
Jam loceng
Tong sampah kecik
Kunci mangga
Plastik bag
Extension plug

 MINI BAR
Stok makanan/mineral
Pinggan/Mangkuk
Tupperware
Sudu/Garfu
Gelas/Mug/Botol air
Termos/Heater
Buah

 GADGET
Laptop/Charger laptop
HP/Charger/Kabel HP
Pendrive/harddisk
Power Bank

 EMERGENCY
Minyak angin
Minyak gamat
Ubat nyamuk
Ubat Gegat
Period painkiller *untuk gadis*
Ubat selesema
Panadol
Balm
Plaster

 DOKUMEN-DOKUMEN
Borang-borang
Salinan fotostat IC/Sijil Beranak dll
Beg duit/Kad Bank/Kad SSPN/Lesen Memandu
X-ray/Medical check up results (except Kampus Induk)
Gambar passport

 LAIN-LAIN
Payung lipat
Plastic bags
Buku akaun bank
Kalendar
Bank card

Tarikh-tarikh penting bagi urusan PTPTN

Ptptn

Yang ini untuk pelajar usm.

persiapan-masuk-universiti

Penting !

Bila terbaca senarai “Persiapan yang penting untuk memasuki alam universiti” daripada seorang blogger, klik untuk baca, memang tersangatlah detail. Jangan terkejut, jika persiapan yang korang rasakan remeh, sebenarnya sangat penting. Sehinggakan melibatkan lokasi pengajian, cuaca, kos sara hidup dan sebagainya.

Semua gambar diambil melalui :

Mahasiswa/i USM Kemasukan 2014/2015 (Official Group). Korang boleh tengok komen-komen mereka semua. Terima kasih. harap semuanya membantu bagi sesiapa yang terllepas pandang.

9 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

TrackBack URL

http://cikamal.com/persiapan-masuk-universiti-usm-a-to-z.html/trackback

PAGE TOP